3 poäng. 3 vackra härliga poäng.

10.07.2021

Jag är sen med detta inlägg. Väldigt sen vilket jag ber om ursäkt för. Men några som var sena med att tex göra första målet var inte Eriksberg. Men vi kommer dit senare.

Morgonen började med att jag packade kameraväska full. Jag skulle få fota en fotbollsmatch igen och inte vilken match som helst heller. Utan säsongens första seriematch för laget som fastnat i mitt hjärta, Eriksbergs IF Dam, som dessutom hade bjudit in mig att åka med dem dit i minibuss vilket är otroligt fint gjort.

Efter någon dryg timma på resande fot så var vi framme på Orust och Tavlebordsvallen. Personligen så har jag aldrig varit där tidigare men det är ett mycket trevligt ställe.  Tavlebordsvallen ligger väldigt vackert om man bortser från den tråkiga vägen som går precis jämte planen. 

När benen var sträckta och tjejerna var ombytta så var det dax för uppvärmning och man såg i ögonen på alla att detta är ngt alla längtar efter. Taggade till max men ändå väldigt lugna körde man på sin sedvanliga uppvärmning. Ingenting skulle störa eller förstöra denna dagen och denna matchen. Och som den började.

Orust gör avspark och 12 sekunder senare så står det 0-1. Låter lite för bra för att vara sant men en av våra livsfarliga anfallare Michaela De Feo får tag i en slarvpassning i Orust backlinje och slår in bollen i nätet.            Thats the way to start a season!!!!

Efter målet så tar vi verkligen tag i taktpinnen och dominerar över hela banan. En backlinje som spelar som Kinesiska Muren, ett mittfält som äger allt och anfallare som alltid är farliga. Släng även dit en målvakt som tar det hon ska och lite till. I matchminut 32 så rullas bollen som på lina. Vänsteryttern Elma Sjölin slår in en boll som går förbi alla så den hamnar hos högeryttern Amanda Hjelle som rullar den snyggt snett inått å bakåt till en helt fristående Amanda Johansson (framröstad till matchens bästa spelare) som enkelt men snyggt dunkar in 0-2. Ett riktigt bra anfall som involverar massvis med spelare. 

3an behövde vi ej vänta länge på. Några få minuter senare så spelar Elma fram Michaela som fintar bort sin back upp på läktaren för att köpa korv och sen snyggt rullar in bollen förbi målvakten. 0-3 i halvlek och vi dominerar fullständigt.

Man hinner knappt sätta sig efter halvtidsvilan innan det händer saker igen. EIF trycker på och efter ca 7 minuter in i  andra halvlek så får vi en hörna. En hörna som Nancy Bothen prickskjuter in och Ellen Green nickar in i mål. Riktigt starkt och snyggt gjort av Ellen som är en riktigt stark huvudspelare. Hörnor vet jag är något som tränats flitigt på och då extra kul att en sitter.

All cred till Orust som inte ger upp utan fightar sig vidare i matchen. i matchminut 72 så får de till ett fint mål. Ett inlägg från deras vänsterkant som nickas in utav Sandra Vallin. Otagbart för duktiga Wilma i mål då den nickas tillbaks i hörnet där hon kom ifrån och dessutom satt precis vid stolpen.

Sista 15 är jämna. Båda lagen kämpar på i värmen. När domaren blåser av så är det riktigt härliga glädjescener i vackra blå. Matchen slutar med seger och 3 poäng och med den så är "vårsäsongen" slut. 

Just nu är det lite ledighet men redan på torsdag nästa vecka så drar träningarna igång igen. och då ska jag såklart vara på plats. Nästa match spelas lördagen den 7e augusti med avspark kl 17.00. Då hoppas jag få se så stor publik som bara går att få dit. Detta underbara lag är värda all stöttning och kärlek som går att få. Så se till att dra på dig en blå tröja och ta dig till Rosenhill IP. Skriv in 7e augusti i din kalender så du ej missar.

Vill återigen tacka för att jag fick åka med till Orust. Känner mig som en utav er och ni alla i EIF DAM har verkligen fångat mitt hjärta. Så kul att få vara med er på er resa. 

Allez les Bleus.







Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång